edf

Puhtaudesta viestiminen on nyt yksi tapahtuma-alan tärkeimmistä myyntivalteista

*Blogi julkaistu myös AirCiden vierasblogina.

Tapahtuma-alan tulevaisuus on puhuttanut monia tahoja koronapandemian vuoksi. Ilmassa pyörii monia kysymyksiä: milloin päästään palaamaan takaisin tapahtumien pariin? Kuinka paljon tapahtuma-ala on muuttunut pysyvästi?

Siivousmanagerina näen, että yksi pysyvistä muutoksista alalla tulevat olemaan hygieniaan ja puhtauteen liittyvät vaatimukset ja niistä viestiminen. Tapahtuma-alueen puhtaus ja näkyvä hygieniaviestintä lisäävät kävijöiden turvallisuudentunteen lisäksi myös yleistä viihtyvyyttä.

Hyvä hygieniaviestintä on avainasemassa

Hyvällä hygieniaviestinnällä oli merkittävä rooli siinä, että onnistuimme Siivousmanagerin tiimin kanssa kesän 2020 tapahtumissa. Siksi puhun varsinaisten hygienia- ja siivousjärjestelyiden lisäksi aina viestinnän merkityksestä kokonaisuudessa. Parhaatkaan järjestelyt eivät nimittäin tuota toivottua tulosta, jos ei kukaan tiedä niistä. Taitavalla, ennakoivalla ja tunteisiin vetoavalla viestinnällä voidaan saada aikaan tuloksia jo ennen tapahtumaa, kun vielä epäröivät kävijät saavat turvaa päätökselleen ostaa lippu tapahtumaan.

Viestintä vastuuttaa niin tapahtuman kävijät kuin järjestäjäorganisaatiokin yhteisen tavoitteen toteutumiseen. Kaikki kantavat paremmin oman vastuunsa onnistumisesta, kun hygieniasta, sen merkityksestä ja siihen liittyvistä järjestelyistä viestitään tehokkaasti ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana. Viestintään löytyy valtavasti mahdollisuuksia aina sähköpostiviestinnästä someen ja siivoojien vaatetuksesta tapahtuma-alueen opasteisiin.

Tehokkaaseen viestintään kuuluu myös nopea reagointi yleisön kysymyksiin tapahtuman aikana – tästä esimerkkinä somevideot, jotka teimme tapahtuman aikana saman tien, kun Instagramiin oli tullut festarikävijältä kysely asiasta. Siivousmanagerina minulle on tärkeää asettua aina tapahtumakävijän kenkiin ja miettiä, millaiset asiat luovat turvaa, luottamusta ja halua kantaa oma vastuu.

Puhtaudella luodaan mielikuvia myös tulevien vuosien markkinointiin

Puskaradioiden linjat käyvät tänä päivänä kuumana, ja media janoaa klikkiotsikoita. Hyvin hoidetut hygieniajärjestelyt ja niistä viestiminen edesauttavat vahvasti myös tulevien vuosien tapahtumien markkinointia. Hyvän tapahtumanjärjestäjän maine kiirii kauas, ja puhtaus on jatkossa yksi tapahtumien tärkeimmistä myyntivalteista.

Siivousmanagerin kesän 2020 tapahtumista uutisoitiin hygienian ja siivouksen osalta vain positiivisesti niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin. Tämä ei ollut sattumaa, vaan tarkan suunnittelun, taitavan viestinnän ja hyvän johtamisen tulosta. Näitä samoja osa-alueita vaaditaan myös tulevaisuuden tapahtumien hygieniajärjestelyiden onnistumiseen ja tapahtuma-alan jatkuvuuden turvaamiseen!

Tule seuraamaan ilmaista webinaaria ”Tapahtumien tulevaisuus ja pelon psykologia” 2.2.2021 klo 9.00. Aiheesta keskustelemassa Siivousmanageri ja sarjayrittäjä Lennu Keinänen. Ilmoittaudu tästä: https://www.aircide.com/webinaari

Mietityttävätkö tapahtumasi hygieniajärjestelyt? Kysy lisää Siivousmanagerilta! Jenni Parpala, Siivousmanageri jenni.parpala@kiffel.fi / 044 999 0354

Lisää samasta aiheesta